Oppimiskäsitys ja laaja-alainen osaaminen
OPS-arvioinnin toisessa osahankkeessa tavoitteena on selvittää OPS-perusteiden tavoitteiden ja sisältöjen toteutumista paikallisella tasolla. Arvioitavia teemoja ovat oppimiskäsitys ja laaja-alainen osaaminen. Molempia teemoja tarkastellaan suhteessa arviointihankkeen ensimmäisen osahankkeen tuloksiin.
Oppimiskäsitystä arvioitaessa tarkastellaan,
- miten oppimiskäsitys on otettu huomioon paikallisissa opetussuunnitelmissa ja niiden laadinnassa
- miten oppimiskäsitys vaikuttaa toiminnan ja opetuksen kehittämiseen paikallisella tasolla
- miten kouluissa ja esiopetusyksiköissä on onnistuttu tukemaan oppilaan aktiivista toimijuutta, oppimisprosessia ja tavoitteellista oppimista.
Lisäksi arvioidaan, miten laaja-alaisuus on opetuksen tavoitteena ymmärretty ja jäsennetty. Arvioinnissa tarkastellaan,
- miten laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteuttamisessa on onnistuttu
- miten toimivaksi laaja-alaisen osaamisen liittäminen opetuksen tavoitteisiin koetaan
- miten laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden saavuttamista edistetään ja seurataan.
Toisen osahankkeen arviointiaineistoja kerätään harkitulla näytteellä OPS-arvioinnin ensimmäiseen osahankkeeseen osallistuneista kouluista ja esiopetusyksiköistä keväällä 2018. Arviointiaineisto koostuu koulu- ja esiopetusyksikkövierailuista, opettajakyselyistä ja dokumenttiaineistosta.