Arvioinnin osahankkeet

OPS-arvioinnin osahankkeiden tarkemmat kuvaukset löydät omilta sivuiltaan.

Osahanke 1: Opetussuunnitelmien perusteiden toimivuus ja paikallisten opetussuunnitelmien valmistelu ja  käyttöönotto

Arvioinnin kohteet:

  • opetuksen valtakunnallisten tavoitteiden muutokset ja tuntijaon toimivuus
  • OPS:ien perusteiden toimivuus ja paikalliset OPS-prosessit
  • opetussuunnitelmien sisällöllisten tavoitteiden toteutuminen

Aineistonkeruu:

  • kyselyt: esi- ja perusopetuksen järjestäjät (kaikki), koulut ja esiopetusyksiköt (otanta)
  • haastattelut: opetus- ja kulttuuriministeriön asiantuntijat, Opetushallituksen asiantuntijat

Aineistonkeruun ajankohta: syksy 2017

Osahanke 2: Oppimiskäsitys ja laaja-alainen osaaminen

Arvioinnin kohteet:

  • oppimiskäsitys
  • laaja-alainen osaaminen

Aineistonkeruu:

  • koulu- ja esiopetusyksikkövierailut (näyte)
  • opettajakyselyt (vierailukohteiden opettajat)

Aineistonkeruun ajankohta: kevät 2018

Osahanke 3: Oppimisympäristöt ja eheyttäminen

Arvioinnin kohteet:

  • monialaiset oppimiskokonaisuudet
  • opetuksen eheyttäminen
  • oppimisympäristöt
  • työtavat

Aineistonkeruu:

  • koulu- ja esiopetusyksikkövierailut (näyte)
  • opettajakyselyt (vierailukohteiden opettajat)

Aineistonkeruun ajankohta: kevät 2019

Osahanke 4: Esi- ja perusopetus opetuksellisena ja kasvatuksellisena kokonaisuutena (synteesi)

Arvioinnin kohteet:

  • esi- ja perusopetuksen ohjausjärjestelmien toimivuus
  • opetuksen valtakunnallisten tavoitteiden toteutuminen

Aineistonkeruu:

  • seurantakyselyt (ensimmäiseen osahankkeeseen osallistuneet esi- ja perusopetuksen järjestäjät, koulut ja esiopetusyksiköt)

Aineistonkeruun ajankohta: syksy 2019