OPS-arvioinnin osahankkeiden tarkemmat kuvaukset löydät omilta sivuiltaan.
Osahanke 1: Opetussuunnitelmien perusteiden toimivuus ja paikallisten opetussuunnitelmien valmistelu ja käyttöönotto
Arvioinnin kohteet:
- opetuksen valtakunnallisten tavoitteiden muutokset ja tuntijaon toimivuus
- OPS-perusteiden toimivuus ja paikalliset OPS-prosessit
- opetussuunnitelmien sisällöllisten tavoitteiden toteutuminen
Aineistot:
- kyselyt: esi- ja perusopetuksen järjestäjät (kaikki), koulut ja esiopetusyksiköt (otanta)
- haastattelut: opetus- ja kulttuuriministeriön asiantuntijat, Opetushallituksen asiantuntijat
Osahanke 2: Oppimiskäsitys ja laaja-alainen osaaminen
Arvioinnin kohteet:
- oppimiskäsitys
- laaja-alainen osaaminen
Aineistot:
- koulu- ja esiopetusyksikkövierailut (näyte)
- opettajakyselyt (vierailukohteiden opettajat)
Osahanke 3: Oppimisympäristöt ja eheyttäminen
Arvioinnin kohteet:
- monialaiset oppimiskokonaisuudet
- opetuksen eheyttäminen
- oppimisympäristöt
- työtavat
Aineistot:
- koulu- ja esiopetusyksikkövierailut (näyte)
- opettajakyselyt (vierailukohteiden opettajat)
Osahanke 4: Esi- ja perusopetus opetuksellisena ja kasvatuksellisena kokonaisuutena (synteesi)
Arvioinnin kohteet:
- esi- ja perusopetuksen ohjausjärjestelmien toimivuus
- opetuksen valtakunnallisten tavoitteiden toteutuminen
Aineistot:
- seurantakyselyt (ensimmäiseen osahankkeeseen osallistuneet esi- ja perusopetuksen järjestäjät, koulut ja esiopetusyksiköt)